Näyttävällä julkisuudella voi olla varjopuolensa

Keskiviikko 24.7.2024 klo 17.40 - Kauko Niemi

Onnibus_IMG_91821.jpg

Reilu vuosikymmen sitten suurella julkisuudella ja poikkeavan erikoisilla tuotteilla järkytettiin linja-autobisnestä. Nyt vuosien viestintäkaari on johtanut suoriin otsikointiin. Aikoinaan uhottiin koko alan suuria muutoksia. Syntyi raikuvan punaisten, kaksikerroksisten linja-autojen Onnibus-maailma.

Tuskin monikaan suomalainen välttyi tästä rummutuksesta ja tuskin monikaan suomainen jäi ihmettelemään, kun maantiellä tuli vastaan tai ohitti julmettu punainen kulkuneuvo. Viesti uudesta bussista, joka muuttaa kaiken, meni perille. Ehkä liiankin hyvin. Ja olihan onnibussi nimi suomalaisen vanhankansan suosima nimitys linja-autosta.

Kolmen suomalaismiehen vuonna 2012 perustama suomalainen uber riitautui, kun yksi perustajista alkoi veljeillä skottimiljonääri Sir Brian Souterin kanssa. Pian Skotlantilaisella sijoitusyhtiöllä oli enemmistö Onnibusista. Vuonna 2018 omistus siirtyi lahtelaiselle Koiviston autolle. Ostokset jatkuivat ja nyt Koiviston autolla on noin 70 prosentin markkinaosuus linja-autojen kaukoliikenteessä.

Onnibus-yhtiön omaperäisyys syntyi siitä, kun se panosti tietojärjestelmiin ja liiketoiminnan analytiikkaan – ja hinnoitteli lippunsa toisin kuin muut. Kilpailijoiden matkalippujen hinnat perustuivat lähinnä matkan pituuteen, Onnibusin hinnoittelu pohjasi kysyntään.

Lipunmyyntiohjelmisto huomioi ajoneuvon täyttöasteen, ajankohdan ja monia muita muuttujia. Niiden perusteella ohjelmisto päätteli, mikä olisi kullakin hetkellä oikea hinta, jotta linja-auto täyttyisi mahdollisimman kannattavasti. Mikään ei kuulemma ollut niin kallista kuin ajaa tyhjällä autolla.

Reilun 10 vuoden omaperäinen ja jatkuvasti julkisuudessa ollut tarina on tehnyt tehtävänsä. Median otsikoissa komeilee nyt suoraan kuinka Onnibus on tyrinyt, kolaroinut, aiheuttanut kriittisiä tilanteita liikenteessä.

Aikaisemmin olisi otsikoitu kuinka linja-auton rengas savusi ja sitten jossakin sivulauseessa ehkä mainittu, että kyseessä oli lahtelaisen Koiviston Auton bussi.

Julkisuus toimii sekä hyvässä, että pahassa. Viimeaikaiset Onnibusin törttöilyotsikot pistää jo heikkohermoisimmat miettimään uskaltaako kiivetä noin korkealle heittoistuimelle.

 

Lisää aiheesta:

Onnibus oli aiheuttaa suuren onnettomuuden Nelostiellä – Järjetön teko tallentui videolle

Liisa istui Onnibussissa matkalla isovanhempiensa luokse – havahtui kovaan pamaukseen ja isoon savupilveen

Ihmisten päät kääntyivät sekunnissa, kun Onnibus jyräsi betonista läpi Helsingissä – Kaikki tallentui videolle

Onnibus - Lippuhinnat hämmästyttävät: samalla bussilla lyhyt matka on kalliimpi kuin pitkä

 

 

 

 

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Viestintä, Onnibus, median otsikointi, Koiviston auto,