Näyttävällä julkisuudella voi olla varjopuolensa

Keskiviikko 24.7.2024 klo 17.40 - Kauko Niemi

Onnibus_IMG_91821.jpg

Reilu vuosikymmen sitten suurella julkisuudella ja poikkeavan erikoisilla tuotteilla järkytettiin linja-autobisnestä. Nyt vuosien viestintäkaari on johtanut suoriin otsikointiin. Aikoinaan uhottiin koko alan suuria muutoksia. Syntyi raikuvan punaisten, kaksikerroksisten linja-autojen Onnibus-maailma.

Tuskin monikaan suomalainen välttyi tästä rummutuksesta ja tuskin monikaan suomainen jäi ihmettelemään, kun maantiellä tuli vastaan tai ohitti julmettu punainen kulkuneuvo. Viesti uudesta bussista, joka muuttaa kaiken, meni perille. Ehkä liiankin hyvin. Ja olihan onnibussi nimi suomalaisen vanhankansan suosima nimitys linja-autosta.

Kolmen suomalaismiehen vuonna 2012 perustama suomalainen uber riitautui, kun yksi perustajista alkoi veljeillä skottimiljonääri Sir Brian Souterin kanssa. Pian Skotlantilaisella sijoitusyhtiöllä oli enemmistö Onnibusista. Vuonna 2018 omistus siirtyi lahtelaiselle Koiviston autolle. Ostokset jatkuivat ja nyt Koiviston autolla on noin 70 prosentin markkinaosuus linja-autojen kaukoliikenteessä.

Onnibus-yhtiön omaperäisyys syntyi siitä, kun se panosti tietojärjestelmiin ja liiketoiminnan analytiikkaan – ja hinnoitteli lippunsa toisin kuin muut. Kilpailijoiden matkalippujen hinnat perustuivat lähinnä matkan pituuteen, Onnibusin hinnoittelu pohjasi kysyntään.

Lipunmyyntiohjelmisto huomioi ajoneuvon täyttöasteen, ajankohdan ja monia muita muuttujia. Niiden perusteella ohjelmisto päätteli, mikä olisi kullakin hetkellä oikea hinta, jotta linja-auto täyttyisi mahdollisimman kannattavasti. Mikään ei kuulemma ollut niin kallista kuin ajaa tyhjällä autolla.

Reilun 10 vuoden omaperäinen ja jatkuvasti julkisuudessa ollut tarina on tehnyt tehtävänsä. Median otsikoissa komeilee nyt suoraan kuinka Onnibus on tyrinyt, kolaroinut, aiheuttanut kriittisiä tilanteita liikenteessä.

Aikaisemmin olisi otsikoitu kuinka linja-auton rengas savusi ja sitten jossakin sivulauseessa ehkä mainittu, että kyseessä oli lahtelaisen Koiviston Auton bussi.

Julkisuus toimii sekä hyvässä, että pahassa. Viimeaikaiset Onnibusin törttöilyotsikot pistää jo heikkohermoisimmat miettimään uskaltaako kiivetä noin korkealle heittoistuimelle.

 

Lisää aiheesta:

Onnibus oli aiheuttaa suuren onnettomuuden Nelostiellä – Järjetön teko tallentui videolle

Liisa istui Onnibussissa matkalla isovanhempiensa luokse – havahtui kovaan pamaukseen ja isoon savupilveen

Ihmisten päät kääntyivät sekunnissa, kun Onnibus jyräsi betonista läpi Helsingissä – Kaikki tallentui videolle

Onnibus - Lippuhinnat hämmästyttävät: samalla bussilla lyhyt matka on kalliimpi kuin pitkä

 

 

 

 

 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Viestintä, Onnibus, median otsikointi, Koiviston auto,

Aloin tykkään Trumpista

Maanantai 17.7.2017 klo 11.21 - Kauko Niemi

En niin paljoa kutenkaan, että fanittaisin häntä tai seuraisin hänen twiittejään. Enkä ole vielä varma hänen aikaansaannoksistaan. Ennustukseni jo ennen presidentiksi valintaa oli, että hänen kautensa kestää vuosi ja kahdeksan kuukautta. Tätä ennustetta en muuta.

Se mistä tykkään, että hän tekee kaiken eri tavalla, kyseenalaistaa presidentilliset protokollat. Hän ei siis kampanjoinut ja ryhtynyt erilaiseksi presidentiksi. Hänhän on jopa rehellinen ja aito omalla tavallaan. Kuka määrää kuinka presidentin pitää esiintyä ja mitä hän saa sanoa ja kenelle. Paitsi siis yhteisesti ja parlamentaarisesti päätetyt lait.

Tykkään Trumpin rajojen testaamisesta. Tapahtui sitten mitä tahansa hänen presidentin urallaan, niin joka tapauksessa hän on muuttanut jo nyt ikivanhoja juuttuneita uria.

Milloin vaihtoehtoinen toiminta sitten muuttuu häiriköinniksi? Silloin kun toisinajattelu ei tuota mitään konkreettista muutosta, lopputulosta.

Tämän päivän artikkeli Helsingin Sanomissa on erinomainen esimerkki, kuinka Onnibusin toinen perustaja Pekka Möttö ei ollut häirikkö, vaan sai pysyvän muutoksen aikaan koko Suomen linja-autoliikenteeseen. Häiriköksi häntä nimittivät toiset bussiyhtiöt, jotka olisivat mieluummin halunneet jatkaa, niin kuin on jo vuosikymmenet toimittu.

Maailma on täynnä erilaista toimintaa, joita kukaan ei kyseenalaista, vaan jatkavat automaattisesti entisten yleisesti hyväksyttyjen tapojen mukaan. Sosiaalinen media osoittaa selvästi, ettei asioista suostuta aina edes keskustelemaan. 

Kommentoi kirjoitusta. Avainsanat: Trump, Onnibuss, Pekka Möttö, häirikkö, sovinnainen,